Black hair is booming. Met mijn blog neem ik jullie mee met mijn journey in de Nederlandse Black hair community. Er bestaan talloze blogs, facebook groepen en Instagram pagina’s waarvan de meeste content nog altijd uit Amerika komt. Afgelopen week maakte ik kennis met een merk van eigenbodem: Daffie Be Proud! Als je geen fan bent van mango’s dan kun je maar beter stoppen met lezen. Of eigenlijk, lees gauw verder en misschien dat dit interview met Daphne Baloe van Daffie Be Proud je van gedachten kan laten veranderen.
Daffie Be Proud Mango Business
Mango is de kern van de Daffie Be Proud producten, wat is hier het verhaal achter? Eigenlijk is dit heel grappig gegaan. Ik ben zelf ook met een blog begonnen, die heb ik 3 jaar gehad. Ik maakte veel mijn eigen producten en was al op de hoogte van de benefits van mango boter. Los van de vele bronnen die ik heb gevonden en gelezen over hoe goed het is, vind ik mango ook gewoon lekker om te eten. Gedurende mijn onderzoek ben ik een leverancier in NL tegengekomen die mango boter importeert, zo is het balletje gaan rollen. Ik had nooit gedacht dat ik zou ondernemen met haarproducten. Iets voor mijzelf beginnen is altijd al een wens geweest, maar ik had echt nooit gedacht dat het iets met beauty te maken zou hebben, ik ben namelijk niet zo een tuttebel. Soms lopen die dingen nou eenmaal zo.
Hoeveel producten heeft Daffie Be Proud? Op dit moment telt de lijn 3 producten een shampoo, conditioner en een Mango Butter Blend zoals ik dat zelf noem en de shampoo die is gebaseerd op wasnoten, dat zijn organische zeepstoffen die wij gebruiken. De conditioner bestaat voornamelijk uit mango en de Mango Butter blend bevat amandelolie en Tonkabonen, Tonkabonen staan bekend om het stimuleren van haargroei en het tegengaan van haar roos en haar uitval.
Waarom Mangoboter? De meeste mensen denken dat boter en oliën niet hydraterend zijn, maar bij mangoboter is dat niet het geval. Mangoboter heeft juist de meeste hydraterende eigenschappen in vergelijking tot andere boters en oliën die er op de markt zijn. Kroeshaar kan dit beter opnemen in plaats van dat het op je haar blijft zitten. Vandaar mijn besluit om hier mee te experimenteren. Nog een voordeel is dat met mangoboter, droogt je haar ook minder snel uit, je hoeft bijvoorbeeld niet elke dag een leave-in te gebruiken. En ja, ons haar is van nature droog en heeft veel moisturizing nodig, dus ik vond mango wel een goeie oplossing…
Dus we hoeven niet heel snel een andere lijn te verwachten? Misschien een uitbreiding van producten. Ik heb natuurlijk ook wel aan andere dingen gedacht maar ik hou ervan zo authentiek mogelijk te zijn én te blijven. Mocht ik wat uitbrengen, dan zal het waarschijnlijk weer iets heel nieuws zijn, iets wat je niet snel voor bij zal zien komen want daar hou ik wel van.
Het is mij opgevallen dat er nog weinig wetenschappelijk onderzoek bestaat en/of is vastgelegd over de ingrediënten van black hair producten. Wat had dit voor impact op het lanceren van een eigen brand? Klopt er zijn nog weinig bedrijven die zich hierin verdiepen, hopelijk dat dat in de toekomst zal toenemen. Daarnaast is het mij opgevallen dat wetenschappelijk onderzoek nog steeds voornamelijk op Europees haar gebaseerd is. Wat ik heb gemerkt tijdens mijn eigen journey is dat het voornamelijk uitproberen en mengen is, omdat er online gewoon nog te weinig informatie beschikbaar is voor mensen die producten willen ontwikkelen voor mensen met black hair. Dus ik kan de vraag van: “hoe kom je daarop?” Goed begrijpen, het is een hoop passen en meten. En ja, meestal zijn er al veel basisrecepten die gebaseerd zijn op Europees haar. Maar weet ook dat wij altijd iets meer nodig hebben van het ene dan bijvoorbeeld bij Europees haar, denk aan olie/ vet. Dus op die manier ga je eigenlijk steeds te werk.
Daffie Be Proud, hoe word het gemaakt? Sinds oktober 2020 heb ik de productie uitbesteed, ik heb dit eerst 4 jaar zelf gedaan. Ook social media doe ik niet meer helemaal alleen. Ik heb de afweging moeten maken tussen doorgroeien en produceren. Door dit te hebben uitbesteed heb ik nu meer tijd over om mij te richten op Daffie Be Proud als een groeiend bedrijf.
In Amsterdam is Daffie Be Proud redelijk bekend, Hoe krijg je diezelfde bekendheid ook in 010 of de rest van de Randstad en daarbuiten? Ja, ik ben er mee bezig, dus het kom er wel aan. Met de lock down is het lastig met om fysieke winkels te benaderen natuurlijk. Maar zodra het weer mag, denk ik dat we wel de nieuwe locaties kunnen aankondigen.
En de reguliere drogisterijen? Of een richt je je daar juist niet op, want bij de Kruidvat heb ik gemerkt: des te meer multi-culti de omgeving, des te groter de kans dat je daar ook Black haarproducten vindt. Dat is iets waar ik nog steeds over nadenk, vroeger dacht ik altijd heel groot, maar nu brengt dat twijfels met zich mee; Bijvoorbeeld dat je niet meer bij je originele idee kan blijven, of met grote merken merk je vaak dat als ze beginnen te groeien dat de kwaliteit afneemt. Wat ook vaak voorkomt is dat men na een uitbreiding meer uit handen moet geven en dat zij dan minder controle hebben over de producten.
Nu heb ik het punt bereikt dat ik moet bepalen of ik bekend wil staan als een international local brand of dat Daffie Be Proud bij de kleinere merken en ketens behoort die zich richten op beauty en haar producten, daar vallen dus ook salons onder. Ik ben nu dus aan het afwegen of ik mij ga focussen op grote winkelketens of de kleine retailers
Oké pittig dingetje om over na te denken… Zeker! Je denkt dat je het weet als begint, maar als je dan echt bezig bent kan daar nog wel eens verandering in komen.
Corona niet te omzeilen helaas, heeft dat je plannen wat voor 2021 gewijzigd of heb je er al wijze lessen uit gehad? Het heeft sowieso mijn plannen al gewijzigd. Lessen heb ik ook zeker al gehad. Mijn plan was om fysieke verkooppunten erbij te hebben en ja… Gezien hoe het afgelopen jaar is verlopen heb ik dat nu op pauze gezet. Waar een deur sluit gaat een andere deur open, ik ben nu voornamelijk gefocust op de online presence van Daffie Be Proud en events, onder andere met Natural Hair Club natuurlijk.
En ik heb vooral geleerd om creatief te blijven denken en nog origineler proberen te zijn dan dat ik al was, om op te vallen. Online gebeurt er zo veel! Er gebeuren zoveel nieuwe dingen dat je als ondernemer bijna ondergesneeuwd kan worden. Dat is nu wel een interessante journey die waarschijnlijk de meest ondernemers nu ook doormaken.
Wat zijn je goals voor 2021 op privégebied en voor je business? Uitbreiding is een van de doelen die wij hebben. Niet alleen voor de producten van Daffie Be Proud, maar ook het team. Ons team bestaat nu uit 6 mensen met elk hun eigen verantwoordelijkheid. Wat ik echt heb geleerd is om dingen niet alleen willen te doen. Als je als bedrijf aan het groeien bent merk je dat het in sommige gevallen onmogelijk is om alle ballen tegelijk omhoog te houden. Find your Tribe ! Makkelijker gezegd dan gedaan ik heb echt moeten leren communiceren zodat men mijn message in 1 keer begrijpt. De angst dat iemand er met mijn idee van door gaat is niet erg groot; als mensen je ideeën stelen dan betekend dat dat je iets goeds in handen hebt. Niemand zal het doen zoals jij het doet. Let the copycats copy!
Kan je werk en privé dan nog makkelijk gescheiden houden of loopt dat in elkaar over? Je bent daarnaast ook nog aan het afstuderen? Nou eigenlijk gaat het wel goed, misschien komt het door de wijsheid die je krijgt als je ouder wordt of door de inzichten die ik kreeg gedurende Corona, waardoor ik meer ruimte heb gekregen om over dingen na te denken of gewoon dingen goed in te plannen. Ik weet nu de balans te vinden tussen school, privé en mijn business. En tot nu toe gaat dat eigenlijk wel goed, wel met zijn ups en downs, want er zijn zeker wel dips die ik want tijd tot tijd heb, maar tot nu toe mag ik zeker niet klagen. Mijn studie Busines and Inovation Studies, heeft mij zeker geholpen met omgaan met de Corona crisis, het innovatief denken en hoe om te gaan met situaties die je niet kunt.
Daffie Be Proud to be social
Ben je een voorstander van Sisterhood? Sisterhood is niet altijd even zelfsprekend, maar ik probeer het wel veel te stimuleren. Op mijn socials bijvoorbeeld, werk ik graag samen met vrouwelijke ondernemers. Denk aan giveaways of bij events dat ik ook andere ondernemers erbij betrek voor exposure. Sisterhood, er wordt heel vaak over gesproken maar in de realiteit gaat het er toch anders aan toe. Samen kun je heel veel bereiken. Openheid en eerlijkheid is ook een onderdeel van Sisterhood, maar als dat er niet is, dan is er eigenlijk ook geen sisterhood.
Rolmodellen binnen de NL Natural hair community. Waar ik veel van leer? Er zijn altijd al veel vrouwen om mij heen geweest die heel inspirerend zijn. Een goed voorbeeld uit Nederland is Ashaki Leito, van Miss Black Nederland, dankzij haar kwam ik voor het eerst echt in aanraking met andere donkere vrouwen in Nederland die dezelfde visie delen. Sharon Eugenie, The Natural Hairclub NL, mag ook niet ontbreken aan het lijstje, wat ik zo bijzonder vind, is hoe zij de evenementen organiseer en mensen kan verzamelen om deel te nemen aan een evenement. Ik dat wanneer mensen iets bereiken dat dat wel iets heel bijzonders is. Op internationaal niveau Courtney Adeleye, The Mane Choice, ik volg haar op Instagram want ik vind haar verhaal gewoon super! Ze is een self-made black women zoals ze dat zeggen. Ze heeft alles zelf opgebouwd en tot op de dag van vandaag is zij nog steeds het gezicht van haar eigen brand. Zij heeft mij laten zien dat het gewoon kan, het gezicht zijn van je eigen merk én succesvol te zijn in je eigen onderneming.
Zijn er op dit moment blogs die je zelf erg volgt of wat je denkt. Die moeten de volgers van NHC in de gaten houden? Een blog die ik zelf regelmatig volg is die van Macblogster maar dat is niet alleen haar gerelateerd. Daffie Be Proud is om de meeste platformen wel te vinden. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik nog aan het oefenen ben met TikTok😂. Hoewel de blogpost van aan het beging van mijn journey nu offline zijn, post ik zelf wel regelmatig op Facebook. Wat mij is opgevallen is dat is dat veel mensen op Instagram nu soort van bezig zijn met bloggen. Het is een soort van mini-blog want mensen schrijven veel tekst onder hun post. Als ik een paar op mag noemen: @curlynetwork is heel interessant @minervajoy is iemand die ik ook volg, @krul_kriyoyo geeft ook mooie info op insta, dit is zo wel een beetje wat ik veel voor bij zie komen op insta over black hair.
Je bent nu met je deep conditioning bezig, hoe ziet jouw eigen routine eruit? Ik ben vorig jaar weer teruggegaan naar een oude routine die ik had, toen ik net begon met bloggen. Dat is eigenlijk een protective style (vlechten of twist) in houden voor een maand en dat was ik dan om de 2 weken. En het insmeren van crème en er dan olie overheen dat is een dagelijkse verzorging dat ik doe. Elke maand maak ik mijn haren los en kam ik het goed uit. Ik maak nog steeds mijn eigen haarmasker die ik hopelijk met jullie kan delen SPOILER ALERT want je had mij hier eerder al een vraag over gesteld… Een masker dus die ik elke maand gebruik. Dat spoel ik uit, en dan smeer ik mangoboter in mijn haar en dan laat ik het air dry-en en als mijn haar droog is dan ga ik het weer vlechten of twisten. En dan kan ik weer een maand vooruit, tot de volgend washday !
Heb je nog tips voor de beginnende naturalista ? Of iemand aan het begin van zijn/haar haar journey? Focus je op je eigen proces en niet die van een ander. Want iedereen heeft zijn eigen haar patroon, iedereen heeft zijn eigen routine + levensstijl. Maak het jezelf gemakkelijk, denk niet te moeilijk na, ga niet af op 1001 adviezen, maar blijf vooral dicht bij jezelf en bij wat je denkt dat goed is.
Heb je zelf nog bad habits? Iets waarvan je weet, dit kan echt niet? Af en toe gaan slapen zonder mijn satijnen doek of bonnet! Zonder vlechten of twist maar mijn haar gewoon los. De volgende ochtend is mijn haar all tangled .. Of een andere slechte gewoonte: het gebruiken van een borstel om mijn haar te krijgen hoe ik het wil .. Maar dan en paar dagen achter elkaar. Dit moeten wel mijn grootste bad habits zijn. Soms ben je moe of heb je gewoon geen zin .. Ook dit hoort bij de journey.
Natural Hair Club NL & Daffie Be Proud Challenge
Wat staat ons eigenlijk te wachten? Waarom moet men zich daarvoor gaan opgeven? Tijdens de challenge krijgt hair care een andere betekenis. Wat je meestal merkt met hair challenges, is dat het vaak gaat over de theoretische aspecten en de haarverzorging zelf, de stappen die je moeten doen. Wat eigenlijk nooit besproken wordt zijn de mentale aspecten tijdens je journey. Er is voor deze aan pak gekozen omdat ik gemerkt heb dat veel mensen onzeker worden tijdens hun journey. Een verklaring hiervoor is de overvloed aan informatie en de vele verschillende adviezen en voorbeelden van mensen die wel vol en langhaar hebben. Dit kan zorgen voor twijfels bij de deelnemers. Ik wil dat mensen teruggaan naar zichzelf en hun eigen hair journey.
Echt de focus op je eigen journey leggen, dat is wat ik wil bereiken met deze “Transform My Hair Challenge ”. Daarom heb ik het zo genoemd. Ik wil dat mensen hierop terug kunnen vallen tijdens hun hele journey en niet dat er alleen wordt gekeken naar de growth in CM wat je in een maand hebt kunnen bereiken. Voor je het weet ben je weer terug bij je oude gewoontes en dat is juist niet de bedoeling! Ik wil hier juist samen met The Natural Hair Club NL en alle andere deelnemers, dat wij hier samen een meaningfull experience van kunnen maken!
Ben je net zo enthousiast geworden over Daffie Be Proud als ik ben? Meld je dan gauw aan voor de Transform My Hair Challenge en ik hoor graag in de comments waar je deze periode aan gaat werken !